(příběhy ze života)
Od mládí, přesněji od doby, kdy jsem již uměl číst, jsem se zájmem četl cedulky s nabádavým textem:
„Nedotýkejte se ani drátů na zem spadlých“
Vedle prapodivné stylizace mne zajímala i avízovaná nebezpečnost elektrického proudu ve veřejné síti.
Tuto nebezpečnost jsem „ochutnal“ na vlastní kůži během svého života celkem třikrát – naštěstí bez fatálního dopadu pro mne.
Odehrála se v době mé vojenské prezenční služby v roce 1957. Sloužil jsem jako automechanik, v té době již jako „mazák“, v samostatné autorotě umístěné v půlce zámku hrabat Taaffe v Nalžovských Horách. Naše dílenské vybavení bylo zoufalé a jako dílna pro opravy vozidel sloužily původně zřejmě stáje v suterénu zámku, kam se jen tak tak vešla jedna Praga V3S. Čili většina prací na vozidlech se musela provádět pod širým nebem.
Do té doby měla vojenská vozidla zvláštní poznávací značky namalované přímo na náraznících. Byly to černé, bíle orámované obdélníky s bíle namalovanými číselnými evidenčními značkami. Tehdy se ale přecházelo na demotovatelné plechové značky podobné civilním, kdy podklad byl žlutý s černým rámečkem a černými číslicemi. Tyto nové značky měly v sobě vytvořené dva otvory o průměru 6 mm. Aby se daly upevnit, tak bylo nutné do vozidel vyvrtat příslušné otvory, které na nich doposud nebyly potřeba. Vrtáním jsem byl pověřen patřičným rozkazem svého velitele dílny (desátník z povolání).
Naznačil jsem si středy otvorů v nárazníku důlčíkem, opřel se pevně, obouručně uchopenou vrtačkou, o nárazník a stisknutím tlačítka zapnul přívod proudu. V tom okamžiku se mi velice intenzivně připomněl onen pocit třasu z mládí, jenže jsem dostal křeče a upadl na zem. Přitom jsem se nemohl vrtačky pustit a ani uvolnit tlačítko. Naštěstí tam vedle očumoval řidič toho stroje a ten mne osvobodil a snad i zachránil vytržením prodlužovací šňůry ze zásuvky.
Jezdili jsme s kolegy na služební cesty do partnerského výzkumného ústavu NAMI v Moskvě. Bylo to v sedmdesátých letech dvacátého století a životní styl tamnějších občanů byl přeci jen méně kultivovaný než náš a zvláště pak z chování účastníků silničního provozu bylo zřejmé, že mají velkorysý přístup k pravidlům, které jsme my byli zvyklí, více méně, dodržovat. V té době se tam již začaly šířit některé civilizační prvky jako třeba semafory pro chodce. Do té doby se chodci vrhali mezi proudy automobilů jako kaskadéři a nějak se propletli bez ohledu na barvy světel. Jak bylo dobrým a zažitým zvykem, tak nás kolegové z NAMI, jednou za dobu služební cesty, vyvezli na jednodenní výlet do nějakého zajímavého místa.
Zmáčkl jsem tedy patřičné tlačítko na sloupku před přechodem, abych spořádaně požádal o přepnutí světel a zajištění bezpečného přechodu. V okamžiku stisknutí se mi vrátily vzpomínky na obě předchozí události a elektrické 50 Hz vibrace mi připomněly, že to nebyl nejlepší nápad. Samozřejmě, že jsem věděl, že tam neznají jištění spotřebičů zemněním, že mají 220 V ve všech domovních zvoncích, znal jsem vražedný nástroj „gazozažigalku“ s otevřeným 220 V jiskřištěm, ale jak jsem napsal, ten pocit kulturní nadřazenosti mne přemohl a já si opět „vychutnal“ jak mnou proudí elektrický proud dodávaný z nějaké mohutné, dostatečně dimensované, elektrárny. Naštěstí sevření a křeče nebyly silné a já se od sloupku odtrhnul a přešel poté ulici stejně jako sovětští občané.